Mitybos įtaka burnos sveikatai: ką valgyti ir ko vengti

Jeigu esate tai, ką valgote, tai šis posakis tinka ir jūsų dantims bei dantenoms. Jei vartojate saldžius ar krakmolingus maisto produktus ir gėrimus, tai iš esmės maitinate ne tik save. Jūs taip pat maitinate ir burnoje esančias bakterijas, kurios gali sukelti dantų ėduonį bei dantenų ligas burnoje. 

Apnašos tai plona, nematoma, lipni bakterijų plėvelė, kuri padengia visus dantų paviršius. Kai tam tikri maisto produktai, pavyzdžiui cukrus ar krakmolas, kontaktuoja su apnašomis, susidaro rūgštys, kurios sukelia ėduonį. Taigi, kokių maisto produktų reikėtų vengti, kad sumažintume riziką susirgti burnos ligomis?

Nerekomenduojami maisto produktai mūsų dantims

Lipnūs saldainiai. Čiulpinukai, karameliniai saldainiai, guminukai yra priešai mūsų dantims. Tokie saldumynai prilimpa prie dantų ir užsibūna ten kurį laiką, o tai yra maistas burnoje esančioms bakterijoms ir tiesiausias kelias ėduonies link. Vietoje lipnių saldumynų verčiau rinkitės juodą šokoladą (nuo 70%), kuris turi mažiau cukraus, o savo sudėtyje turi net ir naudingų medžiagų.

Krakmolingi maisto produktai, kurie gali įstrigti tarp dantų. Pavyzdžiui, minkšta duona ir bulvių traškučiai. Šie angliavandeniai taip pat prikimba prie dantų ir skatina rūgšties susidarymą burnoje, kuri maitina bakterijas ir sukelia ėduonį.

Gazuoti saldieji gėrimai. Šie gėrimai yra pridėtinio cukraus šaltinis ir yra itin populiarus tarp vaikų bei paauglių. Daugumoje gaiviųjų gėrimų yra itin daug cukraus ir citrinos rūgšties, kuri ardo dantų emalį.

Gėrimai sausinantys burną. Dažniausiai pasitaikantis gėrimas, kuris sausina burną yra alkoholis. Dažnas jo vartojimas gali sukelti burnos opeles, žaizdeles, sukelti nemalonų burnos kvapą. 

Vaistai. Rinkoje yra nemažai vaistų, kurie gali sausinti burnos ertmę, kaip ir alkoholis. Jei vartojate vaistus, pasitarkite su savo burnos priežiūros specialistu dėl skalavimo skysčio ar dantų pastos su fluoru.

Rekomenduojami maisto produktai mūsų dantims

Geriausiai nuo dantų ir dantenų ligų mums padeda apsisaugoti vaisiai, uogos ir daržovės, turintys daug skaidulų. Maistas, kuris turi daug skaidulų, padeda išlaikyti švarius dantis ir dantenas. Toks maistas taip pat didina seilėtekį. Be geros individualios burnos priežiūros, toks maistas yra puiki apsauga nuo ėduonies ir dantenų ligų.

Vaisiai, uogos ir daržovės turintys daug skaidulų:

Brokolis. Brokolis turi be galo daug maistinių medžiagų. Jame gausu vitamino C, vitamino K, folio rūgšties, B grupės vitaminų, kalio, geležies, antioksidantų. Skaidulų kiekis 100 g - 2,6 g.

Briuselio kopūstai. Tai giminingos daržovės brokoliui. Juose labai daug vitamino K, kalio, folio rūgšties ir stiprių su vėžiu kovojančių antioksidantų. Skaidulų kiekis 100 g - 3,7 g.

Artišokas. Ši daržovė turi daug maistinių medžiagų ir yra puikus skaidulų šaltinis. Skaidulų kiekis 100 g - 5,4 g.

Burokėliai. Burokėliuose yra daug įvairių svarbių maistinių medžiagų, tokių kaip: folio rūgštis, geležis, varis ir kalis. Skaidulų kiekis 100 g - 2,8 g.

Morkos. Tai traški ir maistinga daržovė. Joje daug vitamino K, vitamino B6, magnio ir beta karotino. Skaidulų kiekis 100 g - 2,8 g.

Avietės. Avietės yra labai maistingos ir stipraus skonio. Jose gausu vitamino C. Skaidulų kiekis 100 g - 6,5 g.

Obuoliai. Obuoliai yra vienas iš populiariausių vaisių. Juose taip pat gana daug skaidulų. Skaidulų kiekis 100 g - 2,4 g.

Avokadas. Avokaduose labai daug vitamino C, kalio, magnio, vitamino E, įvairių B grupės vitaminų. Skaidulų kiekis 100 g - 6,7 g.

Braškės. Jose yra daug vitamino C ir antioksidantų. Skaidulų kiekis 100 g – 2 g.

Kriaušės. Kriaušės yra populiarus vaisius, kuris yra ir skanus, ir maistingas. Tai vienas geriausių vaisių skaidulų šaltinių. Skaidulų kiekis 100 g - 3,1 g.

Kitas maistas ir gėrimai turintys daug skaidulų:

Pieno produktai. Sūris padeda gamintis seilėms ir neutralizuoja susidariusią rūgštį burnoje. Piene, sūryje, natūraliame jogurte ir kituose pieno produktuose esantis kalcis ir fosfatai padeda sugrąžinti mineralus, kuriuos dantys galėjo prarasti dėl kitų maisto produktų.

Žalioji ir juodoji arbata. Šiose arbatose yra polifenolių, kurie sąveikauja su apnašų bakterijomis. Šios medžiagos neleidžia bakterijoms augti arba gaminti rūgštį, kuri kenkia dantims. Priklausomai nuo vandens rūšies, kurią naudojate arbatai ruošti, arbatos puodelis taip pat gali būti fluoro šaltinis.

Becukrė kramtomoji guma arba pastilės. Tai puikūs seilių gamintojai, kurie pašalina maisto daleles iš burnos. Burnos priežiūros specialistai tokią gumą arba pastiles rekomenduoja vartoti po kiekvieno valgio. Toks įprotis ne tik padeda pašalinti maisto likučius po valgio, bet ir vykdo ėduonies profilaktiką dėl savo sudėtyje esančio ksilitolio. [Žr. produktus]

Patarimai padedantys sumažinti dantų ėduonies riziką dėl jūsų vartojamo maisto

Apribokite užkandžius. Jei nusprendėte užkandžiauti, pasirinkite kažką maistingo ir skaidulų turinčio. Vadovaukitės aukščiau išvardintais maisto vartojimo patarimais.

Po kiekvieno valgio vartokite becukrę kramtomą gumą arba pastiles su ksilitoliu. Šie produktai sukelia seilėtekį ir pašalina maisto likučius bei vykdo ėduonies profilaktika, tad po kiekvieno valgio būsite garantuoti, kad pasirūpinote savo burnos švara. [Žr. produktus]

Gerkite daugiau vandens. Vanduo padeda neutralizuoti burnoje besikaupiančias rūgštis, kurios sukelia dantų ėduonį. Taip pat, jeigu vanduo savo sudėtyje turi fluoro, jis gali padėti išvengti dantų ėduonies. Jei vandenį perkate parduotuvėse, patikrinkite ant buteliuko etiketės fluoro kiekį vandenyje.

Laikykitės taisyklingos asmeninės higienos namuose. Valykite dantis minkštu dantų šepetėliu [žr. produktus] ir dantų pasta pagal jūsų dantų būklę [žr. produktus] ryte ir vakare. Vakare prieš dantų valymą būtinai kruopščiai išsivalykite tarpdančius specialiais šepetėliais, siūlu, o dar geresniems švaros rezultatams pasiekti naudokite ir burnos irigatorių [žr. produktus]. Svarbiausia, kad po dantų valymo nepaliktumėte nei apnašų, nei maisto likučių.

 

Straipsnio autorė: burnos higienistė Kamilė Mikalajūnaitė.